top of page

Altijd een combinatie van soft en hard skills

Bijgewerkt op: 19 dec 2021

Al onze programma's hebben inhoud die over de 'harde kant' gaat en inhoud die over de 'zachte kant' van het werk gaan.


Laten we maar eens beginnen met de definities. Soft skills beschrijven het vermogen om met jezelf, met anderen en met het werk om te gaan. Ze zeggen iets over de manier waarop een persoon het werk doet. Hard skills beschrijven de kennis en kunde die een persoon nodig heeft om het werk inhoudelijk gedaan te krijgen. Voor ons ligt de magie van leren en presteren in de gelijktijdige behandeling van beide skills. Daarom hebben al onze programma's inhoud die over de 'harde kant' gaat en inhoud die over de 'zachte kant' van het werk gaan. Denk bij het eerste aan processen, besturingselementen en overlegstructuren. Het tweede gaat over onder andere over drijfveren, communicatie en leiderschap.

Programma's die alleen soft skills behandelen mislukken vaak om twee redenen. Ten eerste loop je het gevaar dat deelnemers de koppeling met de dagelijkse praktijk niet zien waardoor er geen transfer van kennis en vaardigheden plaatsvindt.


De tweede reden heeft met onwennigheid te maken. Als deelnemers “we moeten op communicatie-cursus” denken (of zeggen) dan begin je mee een achterstand die zelden meer in te halen is. Het programma heeft een stempel gekregen van iets abstracts dat los staat van de groeibehoefte in het echte werk. Ons startpunt is altijd bij het zichtbare werk en het in kaart brengen van uitdagingen en knelpunten. Pas als je de deelnemer op inhoud kunt boeien kan de brug gemaakt worden naar achterliggende oorzaken en oplossingen, die vaak meer aan de gedragskant liggen.


De cirkel is rond als we hierna ook weer terug gaan naar de concrete werksituatie. We gaan de getrainde soft skills dus echt in praktijk brengen bij de behandeling van de inhoud aan de harde kant. Als onderdeel van het programma. Nu wordt reflectie ook een veel interessanter oefening, omdat het zowel op inhoud als op vorm betrekking heeft.


Lees hier meer over het vormgeven van reflectie.

Kommentarer


bottom of page